fbpx

De wereld van Wong Kar Wai

Vijf films van Wong Kar Wai zijn opnieuw te zien in Lumière. Vanaf 12 juni kan je op maandagavond Chungking Express, Fallen Angels, Happy Together, In The Mood for Love en 2046 (her)ontdekken. Alle films zijn digitaal gerestaureerd.

De Hongkongse regisseur Wong Kar Wai smeedt in zijn stijlvolle films het grotestadsleven, misdaad, liefde en muziek aaneen tot bedwelmende films, waar je gelijk verliefd op wordt. Samen met virtuoos cameraman Christopher Doyle dompelt hij je onder in een lyrische, melancholieke wereld waarin het niet zelden aanhoudend regent en de personages in de ban zijn van onbereikbare, tragische liefdes.

Wong Kar Wai (Shanghai, 1956) gold vanaf de jaren negentig als een van de meest opvallende en inventieve regisseurs van de nieuwe Aziatische cinema. De zwijgzame, altijd achter een zonnebril verscholen regisseur viel op door zijn stijl van filmen, die al gauw werd gezien als het handelsmerk van een echte auteur. De keuze voor opvallend verzadigde kleuren, het grotendeels improviserend acteren binnen een vaak plotloze storyline, het veelvuldig gebruik van slow-motion en muziek die de beelden voortstuwt, de eigenzinnige kadrering en hooggestileerde artdirection waren effectieve stijlmiddelen voor Wongs thematiek: de zoektocht van verloren zielen in de grote stad, reikend naar de onbereikbare Liefde. Bij release waren de films een sensatie; ze werden lyrisch ontvangen – het British Film Institute noemde Wong Kar Wai de op twee na grootste regisseur van de hedendaagse cinema – en nog altijd hebben Wongs films niets aan kracht verloren.

Chungking Express (HK, 1994) Wong neemt je mee in het jachtige (nacht)leven van Hongkong, als in een droomclip.

Fallen Angels (HK, 1995) Spectaculaire verkenning van nachtelijk Hongkong, waar de levens van een huurmoordenaar, diens bazin en een ex-crimineel op elkaar botsen.

Happy Together (HK, 1997) Lyrisch, bedwelmend portret van een verbroken relatie, met Hongkong-supersterren Tony Leung en Leslie Cheung als liefdespaar.

In the Mood for Love (HK, 2000) Deze liefdeswals tilt je op en neemt je mee in een draaikolk van diepe, onuitsprekelijke gevoelens.

2046 (HK, 2004) Wong Kar Wai’s losse vervolg op In the Mood for Love werd het volmaakt gestileerde 2046, een nostalgische sciencefictionfilm.

Wong Kar Wai over de restauraties: “Aan het eind van In the Mood For Love staat deze tekst: ‘Hij herinnert zich die vergane jaren. Alsof hij door een stoffige ruit kijkt en het verleden iets is wat hij kan zien, maar niet kan aanraken. En alles dat hij ziet is onscherp en troebel.’ Dat was precies mijn gevoel toen ik de film in 2015 opnieuw bekeek. Dankzij Criterion en het nauwgezette werk van L’Immagine Ritrovata hebben we vijf jaar kunnen besteden aan het restaureren van niet alleen In the Mood For Love, maar ook de rest van deze collectie. Nu is het raam niet meer stoffig.”